Grundläggande struktur av rubriker på en hemsida

Försök alltid att skriva rubriker som är tydliga och beskriv innehållet nedan. Lägg till nyckelord i rubrikerna, men se till att undvika fyllning av sökord.

En bra användarupplevelse, tillsammans med en tillgänglig webbplats, kommer att hjälpa sidans ranking i sökmotorer. Användare med kognitiva svårigheter eller begränsad läsförståelse kan använda tydliga rubriker för att bestämma vilka avsnitt som är värda att läsa (för dem) och vilka de ska hoppa över.

Dessutom behöver användare som litar på en skärmläsare en ordentligt genomtänkt rubrikstruktur för att få en bra webbplatsupplevelse. Detta beror på att deras skärmläsare tillåter dem att hoppa igenom rubrikerna tills de hittar det avsnitt de vill läsa (precis som synliga användare snabbt skannar en sida).

Rubriker bör alltid kapslas av deras rang H1 till H4 i en hierarki. Den viktigaste rubriken (H1) bör innehålla ett av de primära nyckelorden och förmedla ett liknande meddelande (dock olika formuleringar) som metatiteln. Tänk på H1 som en boktitel, med H2 som kapitel i boken, och H3 som underavsnitt som tillhör varje kapitel. En bra rubrikstruktur ska:

  • Följ en logisk sekvens
  • Hoppa inte över sektioner (t.ex. bör en H4 inte direkt följa en H2)
  • Beskriv noggrant innehållet under det
  • Innehålla nyckelord, men utan sökordstoppning
  • Alla tillgängliga resultat från "SEO-forskning" bör beaktas när du skapar sidans innehåll och struktur (t.ex. ofta använda söktermer och alternativ nyckelordfrasering)