Hur skriver man länkar? En introduktion.

Länkar och dess syfte

Länkar är mer än att bara hänvisa besökaren vidare. Besökaren kan försvinna från webbplatsen men samtidigt kan man locka vidare besökaren till yterliggare information att ta del av. 

Länktext

Precis som med alt-text för bilder är syftet med att optimera din länktext att se till att länken presenteras för användaren med relevans och noggrannhet. En bra länktext ger användarna en exakt förväntan på vad de kan förvänta sig på sidan du länkar till. Användare som navigerar via tangentbord eller via skärmläsarteknik väljer ofta att surfa på en webbplats genom att hoppa över från länk till länk.

Det finns ingen specifik längdgräns för länktexter, men det är en bra idé att hålla din länktext så kortfattad (och kort) som möjligt, särskilt om länken kommer att användas som en knapp.

En länk ska göra följande:

  • Beskriv den länkade sidan
  • Uppmuntra användare att klicka på den
  • Var kortfattad
  • Var fantasiv (inom anledning) om möjligt (utan att tappa tillgänglighet eller kortfattighet) med hänvisning till vad du länkar till
  • Innehålla nyckelordet för sidan som den länkar till (om möjligt)

Vad innebär CTA?

CALL TO ACTION, när det gäller marknadsföring är en call to action (CTA) en instruktion för publiken som är utformad för att framkalla ett omedelbart svar, vanligtvis med ett nödvändigt verb som "ring nu", "ta reda på mer" eller "besöka en butik idag".

Nyckeln till en kraftfull uppmaning är att ge konsumenterna tvingande skäl att köpa snabbt snarare än att skjuta upp köpbeslut. En CTA kan vara en enkel icke-krävande begäran som "välj en färg" eller "titta på den här videon", eller en mycket mer krävande begäran. En uppenbar CTA skulle vara en begäran till konsumenten att köpa en produkt eller tillhandahålla personlig information och kontaktinformation.