Meta Title och Meta Description - Hur ska de formuleras?

Meta Title

Metatiteln visar namnet på en webbsida som visas på webbläsarfliken samt på sökmotors resultatsidor (SERP), med andra ord den är läst av sökmotorrobotar och synlig för besökare på webbplatsen. Metatiteln bör:

  • Förmedla samma information som sidtiteln, men den bör vara optimerad för att passa potentiella SEO-behov där det är möjligt (samma meddelande, olika ord)
  • Ha högst 53 tecken (inklusive mellanslag).
  • Visa tillgängliga nyckelord placerade så tidigt som möjligt i titeln för att optimera rankningen för sökmotorerna
    Har inga mellanrum före eller efter texten (se efter dubbla mellanrum i texten).
  • Har inga fullständiga stopp (eller annan skiljetecken) i slutet.

Allmänna regler för metatitlar

  • Metatitlar ska vara unika för varje sida.
  • Möjlig suffix läggs till i slutet av alla metatitlar, vilket reducerar karaktärsgränsen till 53. Vissa marknader har ett annat, längre suffix.
  • Primärt nyckelord bör integreras så tidigt som möjligt.
  • Om det är naturligt, inkludera sekundära eller alternativa nyckelord i metatitel.
  • Följ samma tonriktlinjer som för metabeskrivningar (undvik alltför marknadsföringsspråk, utropstecken etc.)

Meta beskrivning


Synlig på SERP, metabeskrivningen ska fungera som en annons med rösttonen och bör engagera läsaren (så att de klickar och kommer åt vår webbsida). Metabeskrivningen ska

  • Var alltid unik.
  • Beskriv innehållet på sidan.
  • Inkludera tillgängliga nyckelord (men används endast en gång).
  • Var idealiskt 155 -160 tecken (min. 145 kanal, inklusive mellanslag).
  • Innehåll alltid ett övertygande / engagerande argument och en direkt eller tydligt underförstådd uppmaning.
  • Avsluta alltid med (rätt) skiljetecken (ett fullständigt stopp, även om det under vissa omständigheter kan vara ett utropstecken eller frågetecken).
  • Inte ha extra mellanrum efter det sista tecknet (så gör det till en vana att placera markören i slutet av texten och trycka på "radera").

Allmänna regler för metabeskrivninga

  • Min. 145 tecken.
  • Helst 160 tecken.
  • Längre metabeskrivningar är acceptabla om de första 160 tecknen får primär uppmärksamhet.
  • Primärt nyckelord måste ingå i de första fem orden.
  • Sekundära ELLER alternativa nyckelord måste också inkluderas någonstans i metabeskrivningen.
  • Metabeskrivningar bör helst vara 3 meningar, annars två meningar (en lång och en kort).
  • CTA bör inkluderas i slutet.

Exempel för Meta Description:


Första meningen: Primärt nyckelord inom verkligt försäljningssammanhang (bläddra, utforska, handla, upptäcka)
Andra meningen: Sekundärt eller alternativt nyckelord i ett säljande men informativt sammanhang.
Tredje meningen: CTA baserat på förslag från listan ovan.